Life&emotionsČlovek z iného sveta

Jazdite o 106! Alebo skôr o 206 ?

Publikované 13.01.2016 v 16:57 v kategórii Autá, prečítané: 203x

Určite každý z nás pozná Francúzku automobilku značky Peugeot. K jej odmysliteľnou súčasťou patrí model pod označením 206.

Na začiatok trošku histórie. Francúzka automobilka Peugeot prišla v roku 1998 na trh s modelom 206. Ide o nástupcu, vtedy tak isto veľmi populárnej 205tky, ktorú mimochodom aj dnes ešte možné stretávať na našich cestách. Za 9 rokov svojej výroby prešiel model 206 niekoľkými faceliftami, ale jeho tvar a vzhľad sa nijako špeciálne nezmenil. Väčšinou sa jednalo o nárazníky, veko zadného kufra, svetlá, kolesá a interiér.


Peugeot 206 sa vyrábal v 4 verziách, nám v Európe sú známe len tri. Malý hatchback, copué cabriolet a station wagon. Samozrejme sa dali kúpiť 3 a 5 dverové verzie. Pre Južnú Ameriku sa vyrábal aj sedan ktorý bol nazvaný country pretože mal oproti štandardu väčšiu svetlú výšku, to asi pre to aby si sa naň vošli aj 20 palcové kolesá tak ubľúbené v amerike.

Tak isto model 206 disponoval veľkou škálou motorov od benzínových s obsahom 1 Liter až po naftové s obsahom 2 litre. Preplňované turbom však boli len dva dieselové agregáty, ostatné motory boli všetky atmosférické.


Karoséria sedela na štandardnom podvozku, v predu zavesenie Mcperson a v zadu obyčajná trozná týč, ktorá má navyše jednu zvláštnosť a tou je že nemá žiadne pružiny, k zadnej náprave sa ešte dostaneme.

Peugeot 206

Interiér modelu nebol ničím zaujímavý, všetko na miestach kde by to človek štandardne čakal a všetky ovládače aj robili to čo by človek čakal že budú robiť. V štandardnej výbave ste dostali kúpiť len karosériu, okná, dvere a 4 kolesá, s rezervou 5. Avšak tej príplatkovej bolo kopec, vyhrievané čelné sklo a spätné zrkadlá, vyhrievané sedačky, palubný počítač s displejom, strešné okno a mnoho, mnoho iného.


Čo sa bezpečnosti týka, prvé modely mali airbagy iba za príplatok. Ostatné ich už však mali a za príplatok ste ich mohli mať ešte oveľa viac ako len dva. Tak isto v základnej výbave až do roku 2003 nebolo ABS, po roku 2003 prišlo aj ABS do štandardnej výbavy a v príplatkoch boli rôzne stabilizačné , trakčné a brzdové asistenty.

Auto stálo v priemere 9 000 eur od základu až po 22 000 eur vo vyšperkovanej športovej limitovanej edicií RC. Táto verzia mala dvojlitrový benzinový radový štvorvalec s výkonom 180 koní ,vážil 1200 kilogramov a z nuly na sto zrýchlil za 6,8 sekundy. Výbava tohto modelu obsahovala viac menej všetko čo by človek potreboval, hliníkový packet, športové sedačky, kožený volant, palubný počítač a tak ďalej, a tak ďalej.


Keďže je to lacné auto, aj interiér je z pomerne lacných plastov, tie zvyknú nechutne rezonovať, hlavne v meste kde sa používa dvoja na spojke. Hlučnosť vo vnúti auta nie je veľmi veľká, zhruba do 110km/h sa to dá prežiť, potom je to už na dlhšej ceste nepríjemne. Tak isto ventilátor vnútorného ofuku je znesiteľný, ale iba na prvom stupni, na druhom stupni si to človek ani neuvedomuje ale zrazu stojí na križovatke prepne si ofuk na prvý stupeň a ... všade je tichučko.

Čo sa úložného priestoru týka treba sa uskromniť, je to malé auto takže na nákup dostačujúce ale s tromi priateľmi na týždeň na chatu by ste s ním asi ísť nechceli, jedine s wagonom, v tom je úložného priestoru habadej a ešte aj trochu viac.

Osoby v prvej rade sedadiel majú miesta dosť, či nad hlavou ale na kolenách, ale v druhom rade sedadiel je to už príbeh so smutným koncom. Malo miesta ako nad hlavou tak na kolenách a prakticky všade, tak isto je v zadu oveľa väčšia hlučnosť ako v predu. Audio v zadných dverách je iba za príplatok. Inak fajnšmekri na hudbu ozvučením nadšení nebudú, ale pre obyčajného smrtelíka je to dostačujúce, dopravný servis je zrozumiteľný a tie kecy v komerčných rádiách sa aj tak počúvať nedajú.


Jazdné vlastnosti sú na veľmi dobrej úrovni, oproti takej fabií neporovnateľne lepšie. Ale zase lepšie ako fabia je mnoho vecí. Takže prevraty nečakajte. Na svoje postavenie v automobilovom svete je to však veľmi dobré. Riadenie má dobrú spätnú väzbu, dá sa rozoznať kedy je povrch šmykľavejší alebo naopak. Nastavenie podvozka tak isto je pomerne dobré, náklony v zákrutách sú ale realitou, tomu napomáha hlavne zadná náprava, ta ma ešte vlastnosť na nerovnostiach uskakovať, takže pri vyššej rýchlosti je auto pomerne nestabilné, v normálnom režime je ale všetko v poriadku.

Dnes už kúpite tento model len v bazároch kde sa jeho cena pohybuje od 900 do 4000eur. Ale oplatí sa toto auto kúpiť ojazdené ?


Tak v prvom rade za 900 euro si kúpite kopu šrotu a nie auto, nad 1500-1800 eur by sa už dali nájsť aj kúsky ktoré nepripomínajú 20 ročný taxík z Indie.


Pri kúpe tohto vozidla si treba dávať pozor na zopár drobností. Všetky modely 206 trpeli základnými inžiniersky nedotiahnutými vecami. Tou prvou je tlmič výfuku. Väčšinou keď postupne odhnívajú tlmiče výfuku na iných autách nič strašné sa nedeje , proste tie trčiace časti človek ostrihá a ide ďalej, na 206stke však inžinieri navrhli uchytenie výfuku práve o vonkajšiu časť tlmiča výfuku, čo v princípe znamená že uchytenie začne odhnívať ako prvé a nato aby ho človek vymenil musí vymeniť celú koncovú časť. V oficiálnom servise Peugeot vás to vyjde na 120eur, ak ste šikovný a máte internet túto opravu si spravíte aj doma za polovicu a možno aj menej z ceny v originál servise.


Druhým globálnym problémom 206stiek je zadné veko kufra. V nárazníku na ktorý dolieha nie sú odtokové kanáliky pre vodu, ktorá tam neustále steká zo zadného skla, práve v tomto mieste žačnú dvere hrdzavieť, Táto oprava už nie je táka triviálna, nakoľko si to človek všimne až keď je neskoro. Veko kufru je totiž lemované tmelom, ten kto si myslí že je to ohnutý plech mýli sa, je to tmel. Hrdza začne vznikať za tmelom kde ju človek nevidí a postupne prejde až na vonkajšiu stranu kufra. A to nie je všetko, lišta nad „ešpézetkou´´, v ktorej je jej osvetlenie má tendenciu za jazdy vibrovať, človek to nepočuje ale nechutne to začne odlupovať farbu a tak isto to prejde až do hrdze. Na opravu je len jediná cesta a to prebrúsiť to až do živého, a znovu nastriekať od základu až po farbu auta. Preto sa táto oprava môže vyšplhať až na niekoľko stoviek eur.

Hrdza veka zadného kufra

Hrdza po viborvaní lišty

Keď už sme v zadu, treba ešte spomenúť zadné svetlá, zadné svetlá na všetkých modeloch 206 trpia postupným praskaním bodových zvarov, čo v princípe znamená že v lete začne vo svetlách kondenzovať voda, ktorá sa ale von už nedostane. Nie je to nič zásadné pokiaľ je vody málo ale, vie jej byť aj veľa a môžu sa namočiť žiarovky prípadne môže voda v zime zamrznúť a roztrhnúť svetlo.

Zvnútra zarosené zadné svetlo

Treťou vecou ktorá začne hrdzavieť je zámok prednej kapoty a od neho sa hrdza šíry ďalej po kapote, oprava je možná iba výmenou celej kapoty. V motorovom priestore ešte ostaneme, predné tlmiče majú tak tiež vo zvyku začať hrdzavieť a nakoľko sú v priamom strete s karosériou pozor na to! Čo sa technických záležitostí týka, model 206 nebolo extrémne poruchové auto, bratia z českej republiky na to majú takú krásnu formulku „je to takovej držák´´ .

Hrdza okolo zámku prednej kapoty
Hrdzavejúci tlmič priamo na karosérií

Počítajte ale stým že po nejakých 100 000 kilometroch by si auto pýtalo vymeniť tlmiče, vlastnosti síce nemajú nejako extrémne zlé, ale je poznať že auto dostáva väčšie bomby od výtlkov a podobne. Srdciar to urobí lebo ho to bolí aj za to auto, ale ostatný si to nevšimnú, takže ak má vaša vyhliadnutá 206stka nové tlmiče určite jej predošlý majiteľ venoval.


Aby som to celé zhrnul, Peugeot 206 je auto ktoré potrebuje jemnejšie zaobchádzanie ale zato vás obdarí dlhou službou ktorá nie je finančné až tak náročná. Pokiaľ hľadáte auto do mesta je to ideálne malé a svižné auto. Ak však potrebuje auto na každodenné dochádzanie do vzdialenejšieho miesta tak to nie je tá správna voľba. Ale 206stku predsa len chcete, kúpte si ju s nejakým silnejším motorom. Do mesta stačí aj 8 ventilová 1,4rka ktorá ma 75 francúzskych koní, spotreba v meste je okolo 7 litrov na sto , mimo mesta sa dá isť aj za 5,5 (osobne odskúšané). S týmto motorom potrebuje auto na predbiehanie myslieť trochu dopredu a hlavne viac radiť a to nie je ideálne pre menej zručného vodiča. Skrátka je to motor iba pre jedného človeka v aute, pokiaľ je auto viac naložené ma samozrejme absenciu výkonu. Poistka tak tiež nie je drahá, od lokality približne 55 a viac eur. Havarijná poistka stojí podľa poisťovne od 200 eur vyššie.


Peugeot 206 bol veľmi vydarený model, za 9 rokov sa ich predalo neuveriteľných takmer 6,5 milióna kusov, čo samé o sebe už niečo znamená. Jeho nasledovník bol model 206+ ktorý je takmer identické vozidlo, ale už nemá tu charizmu ako originál 206. Jeho aktuálny nasledovník je model 208. Hovorí sa že prvá generácia vozidla je vždy, alebo aspoň v drvivej väčšine lepšia ako jej nasledovník. To či tomu bude tak aj v tomto prípade ukáže len čas.


Na záver by som napísal len toľko, ak má vaša vyhliadnutá 206stka reálnu servisnú knižku s popísanými servisnými úkonmi a nemá najazdené viac ako 150 000 choďte do toho. Ak má však nejasný pôvod a najazdených 200 000 a viac kilometrov riskujete že vás budú opravy stáť viac ako cena auta. To sa samozrejme môže a nemusí stať, záleží od predošlého majiteľa, ale veď to je nakoniec u každého jazdeného vozidla.
Peugeot 206 so zápodom slnka nad Zliechovom

Niektoré približné ceny náhradných dielov:

Štartér – 130eur

Rozvody motora s vodnou pumpou – 100 eur

Tesnenie hlavy valcov – 30eur

Spojka – 130 eur

Ložiská a náboje kolies – 30-60 eur

Vstreky - 50 eur

Informácie sú overené vlastnou skúsenosťou a tak tiež rozhovorom s vedúcim servisu Peugeot v Žiline.


Ak sa niekto dostal až sem nakoniec bol by som vďačný za každý postreh(komentár) ktorým by sa dal článok, články vylepšiť. Ďakujem


Komentáre

Celkom 0 kometárov

  • Neregistrovaný uživatel

    Meno: Prihlásiť sa

    Blog:

    Obsah správy*:

    Kontrolní kód*:
    Odpovedzte na otázku: Čo je dnes za deň?